Fordybende Spil Verdener: Hvordan AI Skaber Ægte Følelser i Gaming

05/06/2025

Fordybende Spil Verdener: Hvordan AI Skaber Ægte Følelser i Gaming

05/06/2025

Gaming er én af vores foretrukne måder at fordrive kedsomhed på, og rent faktisk sørge for at stimulere vores behov for underholdning. Derfor ser vi platforme som vulkan vegas casino blive mere og mere populære – fordi de tilbyder 24/7 underholdning, når det passer ind i vores skema – og når vi har lyst. Men online platforme er ikke den eneste tendens når det kommer til gaming. En anden, meget vigtig tendens, er nemlig også at der er kommet mere fokus på at skabe indlevende spilverdener til spillerne. Vi ser det både i forhold til spiludviklernes ihærdige fokus på at skabe verdener der kan interageres med, men også alene i størrelsen på spillene. Udfordringen ved at skabe disse verdener er selvfølgelig at det tager lang tid. Rigtig, rigtig lang tid. Men med kunstig intelligens kan der måske være nye metoder til at skabe fordybende og indlevende spil verdener. Det ser vi nærmere på her!

Spillene Bliver Større og Større

Spillene taler deres helt eget tydelige sprog. Jo større, jo bedre. Du kan se nogle af de mest kendte spil med nogle af de største maps her;

  • Elden Ring
  • Witcher 3: Wild Hunt
  • Assassin’s Creed: Valhalla
  • World of Warcraft
  • Operation Flashpoint: Dragon Rising

Alle disse spil har det til fælles at de har kæmpe verdener, hvor hundredtusindvis af spillere (eller millioner af spillere i tilfælde af World of Warcraft) kan gå på opdagelse. Og det betyder selvfølgelig, at der har siddet en hær af udviklere der har siddet og puklet på livet løs, for at få spillet lanceret. Desværre kan disse udviklere ikke nødvendigvis ånde lettet op helt endnu, for tendensen viser tydeligt, at spillerne forventer større og større maps. Kort sagt; mere vil have mere. Og som om det ikke var nok at disse digitale verdener skal blive større for hver udgivelse af spillet, så forventer spillerne også at der i højere og højere grad kan interageres med den. Sagt på en anden måde; der er ikke udsigt til at udviklerne kan gå på deltid lige foreløbig.

Nye Maps Via Generativ AI

Dette problem kan der dog være en løsning på inden længe. Med generativ AI kan spiludviklere nemlig få boostet sin produktivitet ved at lade AI’en generere størstedelen af spillet. På denne måde kan spiludviklerne i stedet for at skulle bruge endeløse timer og dage på at rendere banerne, i stedet fungere som en form for “art director”, der overvåger AI’ens arbejde. Generativ AI fungerer lidt ligesom de tekstmodeller du allerede kender i dag. Ved at give AI’en nogle forskellige parametre og instruktioner, kan AI’en gå i gang med at “bygge” en spilverden op. Det betyder i princippet at AI’en kan arbejde i døgndrift, ikke har brug for pauser, og dermed kan effektivisere processen markant. Det vigtige bliver selvfølgelig at styre AI’en i den rigtige retning, og sørge for at spillets verden stadig føles lige så unikt som hvis det havde været mennesker der havde siddet og udviklet hele verden med deres egne hænder. Men der er ingen tvivl om at dette vil frigøre ressourcer hos spiludviklerne, og at det er et vigtigt arbejdsredskab hvis man skal have en chance for fortsat at følge med spillernes krav.

Byg Maps Mens Du Spiller Med Cloud

I takt med at cloud computing også vinder mere og mere frem, kan man nemt forestille sig en situation hvor verdenen bliver bygget mens man spiller. Dette kræver selvfølgelig at AI’en er hurtig nok, og at internetforbindelsen er stabil og kraftfuld nok til den kontinuerlige mængde data. Men det vil gøre det langt lettere at spille store spil på enheder uden så meget lagerkapacitet – som f.eks. tablets og mobiltelefoner. Og dette er særligt relevant, når man ser på at størstedelen af gamere i dag spiller på mobiltelefoner. Her er det ekstremt vigtigt at spillene ikke fylder for meget, så med en generativ AI der kan skabe maps via cloud, så vil de pågældende spiludviklere have en stor fordel når det kommer til at tiltrække mobile gamere. Det kan også være med til at forbedre ydeevnen, da enheden ikke behøver forholde sig til de dele af spillet, der er irrelevante – andre områder af spilverdenen, gamle missioner mm., men i stedet kun “streamer” de relevante dele.

Hvilke Begrænsninger er der ved AI?

Et af de områder hvor AI har fået mest kritik i spil, har uden tvivl været i forhold til NPC’er. Disse har været underlagt en del digital mobning og memes i nyere tid, men der er omvendt ingen tvivl om at AI’en hurtigt bliver bedre. Og den kan være med til at gøre multiplayerspil langt mere tilgængelige – specielt for dem der måske ikke har nogen at spille med. World of Warcraft er bannerførende inden for dette koncept, og har blandt andet PvP krige og dungeons der nu kan spilles med AI’s, hvilket er med til bl.a. at skabe mere dynamik og sikre at ingen spiller “alene”.

mail@tobiasehlig.dk